Wednesday, May 28, 2014

India Part 1 | By : Fatin Liyana

Fatin Liyana Says :

Dari dulu aku dok menabur janji janji palsu yang aku akan update entry tentang trip aku ke India. Tapi sampai lani habuk pon takdak. Memandangkan aku tengah cuti, ada baiknya aku mengabadikan memori indah itu didalam blog ini. Bukan apa, aku selalu rasa yang aku akan ingat segala kenangan indah di dalam kepala, namun indah khabar dari rupa. Apa pon tak boleh. Masa aku nak tulis entry ni pon aku dok mengagau memikirkan apa nama tempat yang aku pergi...apa nama makanan yang aku makan. Ish ish.

Cakap pasal India, ramai jugak kengkawan aku yang pelik pasai pa aku decide nak pergi India. Kenapa tak pergi UK ke Australia ke atau negara negara omputih yang lain. Tak kurang juga yang menunjukkan mimik muka 'seriously India?'. Whatever sangat tau uolls ni. Cubit baru tau. Ada sorang member aku ni bertanya sambil mengerutkan kening.



Serious ang nak pi India? Kotoq kot..oghang kencing merata bak ang



Sebab depa kencing merata la aku nak pi..Aku nak tau gak pasai pa depa takleh kencing dalam toilet. Adakah depa ada urinary incontinence tahap tak boleh belah sampai terkencing sewaktu berjalan-jalan. Miahaha. Well sebenarnya, punca utama aku nak pi India adalah, duit aku belum cukup untuk pergi UK. Lagipun cuti cuma seminggu pada waktu itu. Rugilah nak pi jejauh dalam masa seminggu je. So pikir punya pikir, aku tergerak hati nak pergi India. Memandangkan aku ada kawan lama di Bangalore, merangkap ex classmate masa di SBPI Selandar dulu, so lagi kuatlah semangat iolls nak pergi India.

Langkah pertama, kena contact dulu kawan aku tu. Namanya Farina. Sumpah aku tak pernah contact Farina sejak habis sekolah. Camni a bila nak tumpang ghumah baru terhegeh-hegeh nak contact. Inilah namanya, kawan masa susah. Tak gitu Farina? Hahahaha


Inilah member aku Farina Fendi. Final year medical student di MSU Bangalore. Dia ni penolong kelas masa aku form 5. Memang helpful dan bertanggungjawab. Jangan takut le kalau ko dalam susah, mesti dia datang tolong hehe :) Thanks farina, ko banyak tolong aku sejak kita classmates lagi.


Jadi berangkatlah aku ke Bangalore seorang diri pada 25 Februari 2013 - 3 Mac 2013 menaiki flight AirAsia berharga RM 850.00 (return tiket). Masa aku beli tiket ni, tengah promotion. Walhal aku beli 3 minggu sebelum departure. Rezeki Allah kasi ;) Perjalanan mengambil masa selama 4 jam. Untuk trip ke India ini, aku akan melawat beberapa negeri bermula dari selatan ke utara. Untuk pengetahuan umum, semakin kita naik ke utara, semakin sejuk cuaca dan semakin cerah warna kulit para penduduk.


Cantik airport Bangalore. Aku bajet buruk gila macam stesen bas. Haha kuangajau gile mulut. Rupanya airport dia macam mini KLIA. Toilet pon bersih ;) Macam biasalah aku, suka sangat judge the country by its toilet.


Inilah destinasi aku kali ini. Aku akan memulakan perjalanan dari A (Bangalore) - Delhi - Chandigarh - B (Manali). Total distance adalah sejauh 2 657km. Jauh ok. Dari Johor Bahru ke Perlis pon baru 600km. Lebih kurang 4 kali Malaysia baru sama dengan total distance aku travel ni. Semasa on the way back, kami singgah di Agra, iaitu 200km away from Delhi. Jadi total distance kami adalah lebih kurang 2800km sehala.


Dari Bangalore ke Delhi, aku naik local flight, namanya SpiceJet. Travelling time was about 2 hours. Return tiket dari Bangalore ke Delhi lebih kurang RM700. Flight punya interior sebijik macam AirAsia cuma bahasa jelah terbelit sikit miahaha.


Van traveller yang boleh memuatkan 12 penumpang + 1 driver.

Setibanya di Delhi, kami ada driver upahan. Dari Delhi kami bertolak ke Chandigarh menaiki van travelller. Perjalanan 8 jam. Itu pon takde stop mana-mana. Dari Chandigarh ke Manali, perjalanan 11 jam. Kepala hotak sangat kan. 19 jam dalam van, nasib baik takde pressure sore tau. Disebabkan ketiadaan highway, (sebab kami pergi kawasan puncak gunung) jadi jalannya macam bukit putus jelebu sana tu. Setiap masa berzikir sebab takut mati ang tau dak.



Tetapi permandangan sepanjang perjalanan adalah to die for! Sangat cantik alam ciptaan Allah SWT. I cant never forget the beauty of the hills and the rivers. Walaupun berbelas-belas jam dalam van, tetapi permandangan yang terbentang dihadapan mata adalah sangat berbaloi. 

Back to the story, sebelum aku pergi India ni, aku dah bersedia mental dan fizikal. Orang dok cerita itu ini. Despite all the flaws people keep on telling me, i decided to experience and explore the beauty of India by myself. Because for me, imperfection is unique. 

Di India, setiap negeri ada bahasa dan features muka yang tersendiri. Bila ko tengok muka dorang, you can guess where they come from. Ada yang muka macam Sathiya, ada yang macam Bront Palarae, yang hensem macam arab pon belambak. Tapi yang tak boleh belah yang macam tibet pon ada.


Sorang macam tibet, sorang macam arab. I cannot brain this.


Sebenarnya ini adalah entry pengenalan =) Banyak cerita menarik yang berlaku masa aku pergi travel ni. Tak sabau aku nak kongsi. But of course, memerlukan part II, III dan seterusnya. Ha tang bila nak update tu? Kita tunggguuuuu hahahaha.. Anyway, tengoklah dulu teaser yang aku dah sediakan. Memang India adalah satu negara yang unik. Satu negara, pelbagai warna, pelbagai kaum, pelbagai bahasa, pelbagai cuaca dan pelbagai budaya. Memang tak sia-sia aku jadi vegan (vegetarian) kat sana.


BANGALORE. Men rembat je tangkap gambau dengan bebudak sekolah ni. Aku pergi cakap bahasa melayu pula sebab muka dorang macam member india aku. Sorry la dik, akak lupa yang uools bukan 1malaysia haha.


DELHI. Nostalgia habis tempat ni. Di tengah-tengah jalan ada orang tarik lembu dan pembawak beca berasak-asak memarahi penunggang motosikal dan auto. #ehsiapapatutmarahsiapani



 On the way to CHANDIGARH. Macam cerita hindustan tak?



 On the way to MANALI, di kawasan kaki gunung. Sejuk gila!



Puncak gunung MANALI, the Switzerland of India. Dressup nak gossip girl sangat. Xoxo :p



Di AGRA, melawat Taj Mahal which is listed as one of the 7 wonders of the world. Now i understand kenapa Taj Mahal deserved to be listed.


Disclaimer : this blog post is not written by the owner blog. it just a compilation of the tudung travel to be use as a guideline. Regards.

No comments:

Post a Comment